Den seksualiserte samtiden

Menns seksualitet opptar stor plass på bekostning av kvinner. Det krymper kvinners offentlige rom og tilslører hennes egen seksualitet der hun blir objektet for hans begjær i en heterosentrisk narrativ.

Sola steiker og bussen kommer ikke fordi det er lunsjtid. Jeg har hatt forelesning på Universitetet i Cienfuegos, en liten by på Cuba, og begynner å rusle hjemover. Jeg går over en bro og en mann kommer ut fra trærne ved veikanten og står og runker i min retning. Jeg har tilbrakt en del tid på Cuba, så dette var ikke mitt første møte med en runker. Jeg kan faktisk ikke telle på to hender hvor mange jeg har sett. Runkere har fulgt etter meg på kveldstid, men også en tidlig morgen. Runkere bak lyktestolper, runkere på sykkel, en runker på en benk og runkere som kom fram fra hushjørner med t-skjorta over hodet for å skjule hvem de var. Min erfaring er ikke unik. Seksuell trakassering oppleves av kvinner over hele verden.

Sara Sande

Illustrasjon: Irmelin Sande

Forteller jeg om runkerne på Cuba preges reaksjonene av overraskelse. Folk ler, ja det kan være komisk å høre om, men i øyeblikket det skjer er det både invaderende og ubehagelig. I møte med en mann med penisen sin i hånda, hvordan vet man hvor langt han vil gå? Han har allerede invadert meg og krympet mitt rom i offentligheten. Cubanere forklarer meg at de mennene som gjør dette er «syke». Svaret på runkeproblemet er å gå sammen en mann, fordi menn respekterer menn. På samme vis anbefalte ordføreren i Köln kvinnene å ikke gå ut alene. Flere har problematisert dette i ettertid; Hvorfor er dette et «kvinneproblem»? Det er menn som begår handlingene. Istedenfor å lære jenter og kvinner hvordan de skal unngå voldtekt, burde vi alle lære om kroppslig autonomi og snakke om seksuelt samtykke.

Dick-pics og male gaze

Teknologisk utvikling har gjort bildeutveksling til en del av den vestlige hverdagen. Dick-pic er et bilde av en penis. Jeg utelukker ikke at noen liker å sende nakenbilder til hverandre. Likevel er det én ting om du og kjæresten har snakket om å sende hverandre slike bilder, men noe helt annet når han fyren fra tinder plutselig sender deg et dick-pic. Jeg undrer over hvorfor det ikke finnes en tilsvarende kategori for pussy-pics, eller kanskje heller clit-pics, for penis-ekvivalenten til en kvinne vil jo være klitoris (et senter for 8000 nerveender vs. penis 3000-4000). Folk kan velge å sende nakenbilder, men mottaker kan ikke velge bort mottagelsen. Når du får et uønsket dick-pic eller møter en runker befinner du deg i mannens definisjon av en seksuell situasjon. Han har allerede definert deg som et objekt for hans begjær. Hvis dick-pics er et uttrykk for begjær, så kan vi si at menn -og kvinners seksualitet har forskjellig uttrykksform. Kvinners seksuelle uttrykk er viet en mye mindre plass nettopp fordi de utgjør objektet for begjær i mannens uttrykk. Dette er en heterosentrisk narrativ som går igjen. Slik har menns seksualitet større rom enn kvinners. Det er jo nakne kvinner over alt sier du, men er det virkelig et uttrykk for kvinnelig seksualitet?

«Når du får et uønsket dick-pic eller møter en runker befinner du deg i mannens definisjon av en seksuell situasjon. Han har allerede definert deg som et objekt for hans begjær.»

Male gaze er et konsept lansert av filmkritiker Laura Mulvey på 70-tallet, men det er like aktuelt idag. Det går ut på at det visuelle i stor grad blir konstruert rundt en mannlig (heterofil) seer, betrakter og mottager. Den avkledde kvinnen på reklameplakaten, i populærkulturen, hvor de seksuelle skriptene og de samme stereotypiene repeteres, har menns og kvinners seksualitet fortsatt en subjekt-objekt-narrativ. Eksempelvis har (mange) filmer og musikkvideoer, prostitusjon, porno og cat-calling, ett felles utgangspunkt; menns seksuelle drifter. Hvor representeres kvinnelige seksuelle drifter? I såkalte «jenteserier» som Sex and the City kanskje, men da er spørsmålet hvor mange menn som ser på den. Kvinners seksualitet tilsløres, mystifiseres eller er noe som bare gjelder kvinner.

Dick-pics/nakenbilder er et relativt nytt fenomen og grensene er utydelige og avstanden oppleves kanskje som større, og for mange er et bilde, «bare» et bilde. På samme måte som med runkingen kan dick-pics være lette å le av for så å glemme det, fordi mannen som sendte dette kan kategoriseres som å mangle sosiale antenner eller å være en raring. Problemet med slike enkle forklaringsmodeller er at handlingene blir sykeliggjort eller individualiserte, dermed mister man blikket fra de større sammenhengene som kan trekke linjer mellom det som skjer på Cuba og kanskje som en vestlig ekvivalent, dick-pics. Menns seksualitet opptar stor plass, på bekostning av kvinner. Disse handlingene må møtes med alvor og snakkes om for hva de er, nemlig krenkelser og frihetsberøvelser.

Sara Sande2

Illustrasjon: Irmelin Sande

En seksualisert tid

Vi lever i en tid hvor seksualisering forekommer daglig.  At sex selger er ikke noe nytt, men det har fått en mye mer grafisk form enn noen gang. Det er tydelig i reklamers bruk av ensidige, retusjerte modeller som bærer et budskap som normaliserer et uoppnåelig skjønnhetsideal og som spiller på gamle kjønnsroller. Den hverdagslige bruken av pornografiske referanser kan brukes i slag av alt. Paradokset er når man bruker pupper for å selge en hamburger, men mødre nesten ikke kan amme i offentlighet fordi puppen er blitt så seksualisert at vi har glemt hva den i utgangspunktet var ment til. Susan Surandon får hatefulle motreaksjoner etter prisutdeling av the Screen Actor’s Guild Awards fordi det er usmakelig at hun viser sin 69år gamle kløft, mens David Bowie (69) et par uker før hylles for å sprenge tradisjonelle kjønnsstereotyper. Puppen er altså ikke for babyer og vi vil i hvert fall ikke vite at eldre kvinner har pupper. Who’s the biggest baby?

Huseby ungdomsskole deler svømmetrening på 8. og 9. trinn inn etter kjønnene fordi man frykter jentene ikke vil lære seg å svømme. Det viser oss at kvinnekroppen er under en stadig seksualisering til og med i helt hverdagslige aktiviteter. Går du ikledd et antrekk som oppfattes som dristig, må du regne med at noen vil kommentere det og at du lettere tolkes som «løs» eller «hore». Kvinner blir fritt vilt. Dette skjer ikke med menn. Har du i tillegg hatt på deg et slikt antrekk og blir overfalt, ja, da er det også din feil. Kvinner bør skamme seg hvis de viser for mye hud og de er undertrykte om de viser for lite.

Så kan vi le av dick-pics, runkingen og kalle de som gjør det «syke», men alvoret ser vi når seksuell trakassering og seksuell vold tar organiserte former som under nyttårsfeiringen i Köln. Mange snakker om disse hendelsene som forankret i kultur og etnisitet, som noe særegent, men er det i bunn og grunn det? Det er allerede et problem når spørsmålet ikke er hvem som har blitt ufrivillig klådd på en kveld på byen, men hvem i venninnegjengen som har IKKE har opplevd dette. Det er så inngrodd og naturalisert at vi ikke klarer se det for hva det er. Det er et problem at seksualisering forekommer rundt oss, av oss og med oss selv. Summen av alt dette følger kvinnen. Det gjør helt hverdagslig ting, som svømmetrening, kle på seg og det å gå hjem alene om kvelden, vanskelig og skummelt for kvinner. Vi må se de større sammenhengene og ikke gi oss hen til individualiserte og kulturifiserte forklaringsmodeller. Sexisme er ikke noe som bare skjer på film eller kun i en spesifikk kultur, det er overalt, det er felles for alle kvinner og det er IKKE greit.

  • Erlendur Halvorsson

    Spennende og interessant lesning. En enhetlig individualisering av forholdet vil kunne tildekke de mer generelle røttene til problemet, men vil jeg påstå at å ensidig henvise til kollektivie årsaker vil være like uheldig.

  • Kent_Hagen

    «Når du får et uønsket dick-pic eller møter en runker befinner du deg i mannens definisjon av en seksuell situasjon. Han har allerede definert deg som et objekt for hans begjær. Hvis dick-pics er et uttrykk for begjær, så kan vi si at menn -og kvinners seksualitet har forskjellig uttrykksform.»

    – Seksuell situasjon? personlig vil jeg tolke noe slikt mer som en seksuell invitasjon, en invitasjon som høyst sannsynlig ikke blir til noen situasjon. Uansett, så blir det å tillegge hva alle menn(eller kvinner) anser som en seksuell situasjon for essensialistisk, både når det kommer til person og kjønn.
    Videre så definerer både menn og kvinner hverandre som objekter for deres begjær og det hele tiden, samtidig som de også ønsker å bli begjæret av det motsatte kjønn. Og nei, uansett om noen dick picks er uttrykk for begjær, så kan man ikke slutte fra det til at kvinner og menns seksualitet har forskjellig uttrykksform. Greit nok at kvinner ikke har penis som gjør dick pick noe vanskeligere, men det er ikke akkurat sjelden at kvinner sender bilder som skildrer egen kropp og spiller på eller inviterer til sex. Menn og kvinners uttrykksform er på mange måter svært lik i så måte. Når det kommer til ulikheten mellom at kvinnen sender et bilde av seg selv nesten naken på badet med en positur for fremheve former og skjule det aller helligste vs mannen som sender en erigert penis med en six pack i bakgrunnen. Så blir det litt som å spørre seg om hvorfor menn kan gå i bar overkropp på gata mens kvinnen ikke kan, og det på tross(!) av at begge kjønn definerer det motsatte kjønn som objekt for deres begjær.